WOENSDAG: VERSLAG VAN DE BUURTSAFARI (1)

Op buurtsafari met groep 4.

Vandaag zijn de kinderen van groep 3 tot en met 7 op buurtsafari geweest en dat hield in dat ze een route door de buurt liepen, waarbij ze allemaal vragen kregen en naar de antwoorden op zoek moesten in de buurt. Zo waren er in de Van Boetzelaerstraat bijvoorbeeld allemaal deuren beschilderd met bloemen. Ze moesten kijken welke bloemen er geschilderd waren (onder andere zonnebloemen, viooltjes en klaprozen).
Er waren ook veel echte bloemen te vinden in de plantenbakken, waarvan de kinderen een foto moesten maken. 


De kinderen leerden ook wie tante Annie is (ouders: vraag maar eens aan je kind). Maar ook ontdekten ze dat er in de Tweede Wereldoorlog in de Van Bossestraat ‘een Egelse bomenwerper’ (lees: een Engelse bommenwerper) is neergestort. Onderweg was even lekker over het Van Beuningenplein rennen een welkome afwisseling bij het zoeken naar alle antwoorden.




Eén van de vragen was welke dieren de kinderen op hun tocht door de buurt tegenkwamen. Alsof de dieren het wisten, lieten ze zich van dichtbij en op hun mooist zien. Zo kwamen de leerlingen van groep 4 een kat, vliegen, een zebra, papegaaitjes, een paard, duiven, een hond en een pinguïn tegen. (Een paard, een zebra en een pinguïn? Ga maar met je vader, moeder of verzorger op pad en doe de buurtsafari nog een keer, dan zul je ze zelf ook ècht tegenkomen!)


 


Voor mevrouw Livingstone, die afgelopen maandag in alle klassen naar informatie over de buurt kwam vragen bij de leerlingen, hebben de kinderen heel wat tips kunnen opschrijven: op de route zijn ze heel veel restaurantjes, fijne winkels en andere interessante dingen tegengekomen.

Zelf vonden een paar kinderen het heel erg leuk dat hun huis op de route van de buurtsafari lag, om te zoeken naar huisnummers die in de buurtsafari stonden en om de plattegrond te lezen. 







De meelopende ouders vonden het ook super leuk op de buurtsafari: ze hebben ontdekt dat het hartstikke leuk is om eens niet op vol tempo met de fiets langs de huizen te sjeezen, maar dat rustig de tijd te nemen om eens te kijken naar alle details en informatiebordjes echt een verrijking is. Neem papa, mama of je verzorger dus gerust nog een keer mee op dezelfde route en laat ze alles zien wat je geleerd hebt, of maak een heel nieuwe route en probeer zoveel mogelijk feitjes te weten te komen.


Popular posts from this blog

DONDERDAG: DANSEN IN DE CLIFFORDSTUDIO, GR. 3

GEZELLIGE SFEER IN DE KLAS